بزرگترین دریاچه داخلی ایران، پارک ملی و ذخیره گاه زیستی
این تنها بخشی از صفات دومین دریاچه شور دنیاست،

دریاچه ارومیه

دریاچه ای که در زمان پرآبی پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد با ۳۲ میلیارد متر مکعب آب.
دریاچه ای که در سال ۱۳۷۴ دوران پرآبی خود را سپری می کرد، با تراز آبی ۱۲۷۸ متر از سطح آبهای آزاد.

تمام مشکلات از سال آبی ۷۷-۱۳۷۶ آغاز شد، خشکسالی از مصرف بی رویه منابع آب حوضه پرده برداری کرد، بحران جدی و جدی تر شد تا اینکه شوره زاری به وسعت ۵ هزار کیلومتر مربع به وجود آمد، طوفان های نمک وزیدن گرفت و بدون تعارف زندگی میلیون ها نفر در این پهنه جغرافیایی در ابعاد مختلف با خطر مواجه شده است.

بهار ۱۳۹۲، همزمان با سفرهای نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به استانها، دکتر روحانی در جمع مردم ارومیه احیاء دریاچه ارومیه را یکی از اولویت های اساسی خود برشمرد و به مردم منطقه قول داد که در نخستین جلسه هیات دولت پیگیری احیاء نگین فیروزه ای ایران زمین در دستور کار قرار گیرد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این وعده جامه عمل پوشید و در همان جلسه نخست طرح تشکیل ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه جان گرفت و بدین سان فعالیت این ستاد با هدف احیاء دریاچه ارومیه با پیگیری ریاست محترم جمهوری آغاز شد.

در جلسات بعد دکتر کلانتری به عنوان دبیر ستاد معرفی شد و در اقدامی علمی- اجرایی دانشگاه صنعتی شریف وارد عمل شد.

طرح احیاء دریاچه ارومیه پس از ماه ها مطالعه توسط متخصصان و استادان این دانشگاه در کنار استادان دانشگاه های ارومیه و تبریز و چند دانشگاه خارجی در قالب ۲۹ پروژه تدوین و توسط دولت ابلاغ شد.

در قالب این طرح قرار است در مدت ۱۰ سال دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴ متر از سطح آبهای آزاد برسد.

برای اجرای این طرح در قالب ۲۹ پروژه و ۱۰۱ زیر پروژه در مدت ۱۰ سال افزون بر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

اقدامات اساسی ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه در قالب پروژه ها به دو دسته اقدامات عمرانی و اقدامات فرهنگی و اجتماعی تقسیم می شوند.

بخش قابل توجه دیگر از اقدامات ستاد به اقدامات فرهنگی و اجتماعی باز می گردد آنجا که باید اقشار مختلف جامعه و کاربران آب با اهداف ستاد و شیوه های مشارکت در احیاء دریاچه ارومیه آشنا شوند.

برگزاری نشست های فرهنگی – اجتماعی با دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستاها، دست اندرکاران تشکل های کشاورزی و زیست محیطی و نمایندگان شاخص جوامع محلی یکی از این اقدامات است.

برپایی جشنواره های فرهنگی – هنری، استفاده از ظرفیت ورزشکاران شاخص ملی و استانی برای انتقال پیام های ستاد و تقویت بخش آموزش چهره به چهره از دیگر اقداماتی است که ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه در این راه طراحی کرده است.

اقدامات عمرانی توسط دستگاه اجرایی از جمله سازمان آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی،شرکت آب و فاضلاب شهری، سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی در طرح های مختلفی همچون لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه، لایروبی انهار اصلی، طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود برای انتقال بهتر آب به بستر دریاچه ارومیه، اصلاح الگوی آبیاری در زمین های کشاورزی حاشیه این دریاچه و تبدیل این زمین ها به زمین های مجهز به آبیاری نوین و استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب از جمله اقدامات اجرایی است.

در بخش مبارزه با کانون های ریزگرد و برای جلوگیری از بروز طوفان های نمکین نیز طرح های مختلفی در داخل محدوده دریاچه و روستاهای پیرامونی اجرا می شود که کشت گونه های مقاوم و دیگر اقدامات فنی از جمله آن است.

امروز ستاد استانی احیاء دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرده است و در این مسیر بستری مناسب برای تجمیع نظرات و پیشنهادهای آحاد مختلف جامعه به ویژه صاحب نظران اجرایی، دانشگاهی و فرهنگی فراهم آورده است.

در این مسیر دست همه آنها که با دل و جان برای احیاء دریاچه ارومیه
تلاش می کنند را به گرمی می فشاریم.

.

ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه    

معرفی ساختار و شرح فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه

۱- آسیب‌شناسی مطالعات تا قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه

وضعیت کنونی دریاچه ارومیه که حاصل مجموعه‌ای از عوامل انسانی و طبیعی طی دهه‌های گذشته است، از منظر تخصص‌های مختلف، طی چند سال گذشته مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. انجام مطالعات جامع در وزارت‌خانه‌‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌ حفاظت محیط‌زیست و ایجاد یک جریان منجر به تولید محصولات علمی در دانشگاه‌های منطقه و کشور، نشان از اهمیت این موضوع در جامعه تخصصی و علمی کشور داشته است.

وابستگی معیشتی، هویتی و تاریخی مردم منطقه به دریاچه نیز بر کسی پوشیده نیست. این روند علاوه بر آنکه موجب حساسیت افکار عمومی منطقه بر تحولات دریاچه ارومیه شده، منجر به شکل‌گیری تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد متعدد، با هدف احیای دریاچه و اصلاح روند‌های بهره‌برداری از منابع آب حوضه گردیده است.

به نظر می‌رسد که علی‌رغم وجود و فعالیت‌های چندین جریان‌های علمی-تخصصی و اجتماعی و تلاش مجامع اجرایی کشور در خصوص راهکارها و مبانی اساسی، تاکنون اتفاق نظری وجود نداشته است. آسیب‌شناسی این موضوعات در ۴ محور زیر مورد توجه خواهد بود:

–  علی‌رغم وجود مطالعات متعدد و متخصصین صاحب‌نظر پیرامون مسائل دریاچه ارومیه، در مورد پایه‌ای‌ترین مباحث تخصصی نه‌تنها اتفاق نظری وجود نداشته، بلکه اختلاف نظرها جدی بوده‌اند. به نظر می‌رسید که مطالعات در تخصص‌های یکسان، در مبانی با یکدیگر اتفاق‎نظر نداشته و مطالعات در تخصص‌های مختلف قابلیت جمع‌بندی و به هم پیوسته شدن را نداشته‌اند. در فضای مورد اشاره، به‌نظر می‌رسید که جامعه علمی کشور فاقد یک تفکر جامع جهت جمع‌بندی و اتفاق نظر تخصصی بوده که ضمن واکاوی و صحت‌سنجی مبانی مطالعات، به‌هم‌پیوستگی تخصص‌ها و رشته‌های مختلف را پایش، کنترل و اعمال نماید.
– دریاچه‌های مختلفی در سطح دنیا وجود دارند که با تجربه مشابه دریاچه ارومیه مواجه بوده‌اند. واکاوی این دریاچه‌ها از منظر رفتارشناسی، دلایل وقوع خشکی، آینده‌پژوهی، راهکارها و میزان اثربخشی آن‌ها، نحوه اعمال سیاست‌ها و مدیریت ذی‌نفعان بسیار حائز اهمیت است. انتخاب تجارب مشابه و بررسی آن‌ها در یک بستر تطبیقی زمانی مفید خواهد بود که:
مبانی مطالعات در تخصص‌های مختلف در ارتباط با دریاچه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
روند انجام مطالعات و مراحل احیا مورد بررسی قرار گرفته و اثربخشی راهکارها تجزیه و تحلیل گردد تا در مورد دریاچه ارومیه مراحل سعی و خطا را به حداقل کاهش یابد.
نحوه رفتار حکومت‌ها در بستر اجتماعی و سیاسی آن کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نحوه مدیریت ذی‌نفعان از منظر اقتصادی و اجتماعی بررسی گردد.
انجام مطالعات تطبیقی سایر دریاچه‌ها، با حضور و مشارکت فعال عوامل متخصص همان دریاچه‌ها و حضور گسترده جامعه علمی کشور صورت پذیرد و طی‌ نشست‌هایی با بدنه اجرایی کشور، محتوای مطالعات مورد بررسی قرار گیرد.
این در حالی است که‌ انجام مطالعات مؤثر تطبیقی که بتواند مسیر انجام مطالعات و اجرای پروژه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، در کشور تا قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه بدین صورت مورد توجه نبوده است.

– بدون شک راهکارهای احیای دریاچه، ذی‌نفعان منطقه را بسیار متأثر خواهد نمود. موفقیت هر راهکار نیز تا حد زیادی وابسته به میزان پذیرش آن راهکار از سوی ذی‌نفعان و سطح مشارکت آنان خواهد داشت. از این‌رو وجود و مشارکت تشکل‌های مختلف کشاورزی و بهره‌برداری از منابع آب و سازمان‌های مردم‌نهاد اجتماعی و زیست‌محیطی با محوریت دریاچه، بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود. متأسفانه نه تنها همگرایی چندانی میان سازمان‌ها و تشکل‌ها با یکدیگر و با جامعه علمی و اجرایی وجود نداشته، بلکه حاکمیت نیز در نحوه برخورد با آنان دچار تضاد و سردرگمی شده بود.
– عدم به‌هم‌پیوستگی در سیاست‌ها و تعریف پروژه‌های اجرایی در منطقه (همانند الگوی تعریف و انجام مطالعات) از سوی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف مشاهده شده است، به‎گونه‌ای‎که نه تنها ارتباط این پروژه‌ها با یکدیگر مشخص نبوده، بلکه در خصوص میزان اثربخشی این پروژه‌ها در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه نیز هیچ‌گونه اطمینانی وجود نداشته است. به عبارتی دیگر هیچ‌گونه حاکمیت متمرکزی بر انجام مطالعات، تعریف و ارزیابی پروژه‌ها، ارزیابی اجتماعی پروژه‌ها و اجرای آن‌ها وجود نداشته است. با توجه به موارد بیان‌شده، بایستی پروژه‌ها و راهکارها با فرآیندی که در سه بند قبل به تصویر کشیده شد، تعریف‌ شده و آنگاه بدنه اجرایی در آن مسیر هدایت، کنترل، پایش و نظارت گردد.

۲- ستاد احیای دریاچه ارومیه

با توجه به موارد بیان‌شده و با هدف اعمال رویکردهای یکپارچگی در مدیریت حوضه آبریز و ارائه راهکارها، کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و با حضور وزیران جهاد کشاورزی و کشور و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در تاریخ ۱۳۹۲/۰۷/۲۵ تشکیل گردید تا با اتکا بر مطالعات انجام‌شده قبلی و نظرات تشکل‌های مردم نهاد ذی‌ربط دریاچه ارومیه، راهکارهای عملیاتی نجات دریاچه را بررسی و نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی به هیئت‌وزیران ارائه دهند.

پس از انجام بررسی‌های کارگروه و ضمن ارائه پیشنهادات نمایندگان استانی (در مجلس شورای اسلامی) مقرر گردید تا ستاد احیای دریاچه ارومیه با اختیارات اصل ۱۳۸ به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل گردد. لذا پیرو مصوبه جلسه روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ هیئت دولت، معاون اول محترم رئیس‌جمهور، جناب آقای دکتر جهانگیری به عنوان رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه و دکتر عیسی کلانتری به عنوان دبیر و مجری ستاد منتصب گردیدند[۱].

ستاد احیای دریاچه ارومیه، پس از تشکیل، با ایجاد یک کمیته راهبری متشکل از متخصصان و صاحب‌نظران ملی و منطقه‌ای و نمایندگان دستگاه‌های تصمیم‌گیر، به طراحی و ایجاد ساختار سازمانی بدنه اجرایی ستاد پرداخت. شرح وظایف بخش‌های مختلف ستاد احیا و گام‌های اجرایی نحوه مدیریت احیای دریاچه ارومیه، در کمیته مذکور ترسیم و تصویب گردید.

در ساختار مذکور مقرر گردید تا دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق به جمع‌بندی مطالعات، جامع‌نگری و ایجاد اتفاق نظر علمی با حضور کلیه صاحب‌نظران ملی و منطقه‌ای بپردازد. محور قرار گرفتن صاحب‌نظران منطقه‌ای، مشارکت ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان منطقه‌ای و استفاده از کلیه ظرفیت‌های مطالعاتی ملی و بین‌المللی به طور گسترده در ساختار و برنامه‌های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه پیش‌بینی شده است. ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه در شکل ۱ آمده است.

_____________________________________________________

[۱] . موضوع تصویب‌نامه هیئت وزیران به شماره ۴۹۵۰۳/۱۷۰۰۹۲ مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۱۲٫

ساختار سازمانی ستاد احیای دریاچه ارومیه

۳- رئوس اقدامات صورت گرفته

همان طور که بیان شد، کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه (Steering Committee)، با دستور مجری طرح احیای دریاچه ارومیه، به طراحی ساختار سازمانی و تدوین شرح وظایف‌ پرداخت. استخراج ساختار شوراهای منطقه‌ای و کمیته‌های تخصصی از اولین اقدامات این کمیته بوده است.

تشکیل دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق موجب گردید تا کلیه موضوعات و سوالات مطرح شده در کمیته راهبری جهت واکاوی و پاسخ‌دهی، توسط صاحب‌نظران و متخصصین مورد بررسی قرار گرفته و بدین منظور ساختاری مناسب شکل گیرد.

در ابتدا این دفتر با جمع‌آوری سریع کلیه مطالعات صورت گرفته در کشور و ارزیابی توان جامعه متخصصین داخلی و خارجی در ارتباط با موضوعات مطرح، به تدوین استراتژی‌های برخورد با مسئله و روش‌شناسی آن پرداخت. لذا مقرر گردید با توجه به محدودیت زمانی، کلیه متخصصین داخلی مجری طرح‌های مرتبط با دریاچه ارومیه، شناسایی گردیده و ابهامات و اختلاف نظر‌ها در قالب یک تفکر جمعی مورد واکاوی قرار گرفته و مورد توافق و اجماع قرار گیرد. در خصوص خلاء‌های مطالعاتی نیز مقرر گردید تا گروه‌های کاری تشکیل گردیده و به طور گسترده از توان کارشناسان بین‌المللی استفاده گردد.

۱-۳- کمیته‌های تخصصی

در ابتدا متناسب با دیسیپلین‌ها و مطالعات موجود، شش کمیته تخصصی به شرح ذیل تشکیل گردید:

۱- کمیته منابع، مصارف آب و اقلیم، ۲- کمیته محیط‌زیست، ۳- کمیته زمین‌شناسی، ۴- کمیته اقتصادی، ۵- کمیته اجتماعی و فرهنگی و ۶- کمیته تلفیق

کمیته‌‌های مذکور به شناسایی متخصصین و مطالعات داخلی پرداخته و ساختار خود را تکمیل نمودند، بطوریکه هر کمیته از ۵ جزء به شرح زیر تشکیل گردید:

۱- رئیس کمیته، ۲- دبیر کمیته، ۳- صاحب‌نظران و متخصصین داخلی، ۴- صاحب‌نظران و متخصصین بین‌المللی، ۵- تیم پشتیبان فنی (متشکل از محققان متخصص)

مقرر گردید تا ابهامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در قالب سوالات و موضوعات کاری به کمیته‌ها منتقل گردیده و کمیته‌های تخصصی به تقسیم‌بندی آن‌ها در محورهای فوریتی، کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت جهت پاسخ‌دهی پرداخته و برنامه کاری خود را ارائه دهند.

در مدت زمان کوتاهی، بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصان و دانشمندان داخلی (که دارای توانمندی‌ها و سوابق مدنظر ستاد احیای دریاچه ارومیه هستند) به عضویت کمیته‌ها درآمده و تا اواسط بهمن‌ماه ۱۳۹۲ در قالب موضوعات و سوالات جمع‌بندی‌ شده، برنامه کاری کمیته‌ها را ارائه نمودند. در حال حاضر نیز گزارش‌های متعددی حاصل اجماع کمیته‌‌ها در خصوص موضوعات مرتبط با احیای دریاچه ارومیه تدوین گردیده و اعضا متناسب با موضوعات مطرح در کمیته‌ها در حال افزایش است.

۲-۳- کارگروه‌های تخصصی (Task Force)

برخی از موضوعات و ابهامات میان چند کمیته مشترک بوده و نیازمند مشارکت طیف وسیعی از دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های پیمانکاری و یا تولید‌کننده برخی تجهیزات و … می‌باشد. لذا مقرر گردید تا موضوعات در قالب کارگروه‌های تخصصی و با حضور متخصصان و عوامل دیسیپلین‌های مطرح در کارگروه از طریق متدولوژی هم‌اندیشی و یک کمیته پشتیبان فنی به جمع‌بندی برسند. موضوعات کارگروه‌های تخصصی توسط کمیته‌های تخصصی و کمیته راهبری استخراج گردیدند و تا تاریخ ۱۳۹۳/۰۲/۱۰، ۱۴ کارگروه تخصصی به شرح ذیل تشکیل ‌شده و به جمع‌بندی نهایی رسیده است، کلیه گزارشات و مستندات مربوط به فعالیت کارگروه‌های تخصصی تولید شده است. همچنین بیش از ۴۵۰ نفر از متخصصین، اعضای داخلی و خارجی کارگروه‌‌های مذکور می‌باشند.

۱٫ کارگروه تخصصی بررسی اندرکنش آبخوان‌های ساحلی با دریاچه ارومیه

۲٫ کارگروه تخصصی احیای مرحله‌ای دریاچه ارومیه

۳٫ کارگروه تخصصی تعیین تکلیف طرح‌های توسعه منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه

۴٫ کارگروه تخصصی بررسی طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای

۵٫ کارگروه تخصصی مدیریت آب کشاورزی (مدیریت تقاضای آب کشاورزی)

۶٫ کارگروه تخصصی مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی

۷٫ کارگروه تخصصی بررسی راهکارهای حفظ پیکره آبی دریاچه و انتقال آب به آن

۸٫ کارگروه تخصصی بررسی اندرکنش اقلیم منطقه و دریاچه ارومیه

۹٫ کارگروه تخصصی برآورد میزان واقعی آب ورودی به پیکره اصلی (آبی) دریاچه ارومیه از رودخانه‌های منتهی به دریاچه

۱۰٫ کارگروه تخصصی بررسی اثرات بهداشتی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه

۱۱٫ کارگروه تخصصی بررسی اثربخشی سیستم‌های آبیاری مدرن در احیای دریاچه ارومیه

۱۲٫ کارگروه تخصصی احیای اکولوژیک دریاچه ارومیه

۱۳٫ کارگروه تخصصی بررسی راهکارهای کنترل و تثبیت کانون‌های ایجاد طوفان نمک

۱۴٫ کارگروه تخصصی بررسی حجم آب قابل رهاسازی از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه

۱۵٫ کارگروه تخصصی راهکارهای کاهش تبخیر

۱۶٫ کارگروه تخصصی آسیب‌شناسی ادامه وضع موجود دریاچه ارومیه

۱۷٫ کارگروه تخصصی اشتغال و معیشت جایگزین

۱۸٫ کارگروه تخصصی بررسی اثرات ورود آب شیرین بر شورابه و بستر نمکی دریاچه ارومیه

۱۹٫ کارگروه تخصصیبررسی و امکان‌سنجی تامین آب برای دریاچه از منابع آب نامتعارف

۲۰٫ کارگروه تخصصی بررسی نحوه تعیین و پرداخت خسارت عدم‏کاشت به کشاورزان

۳-۳- مطالعات تطبیقی

اتخاذ و اجرایی نمودن هرگونه راهکار و اقدام اجرایی در راستای احیای دریاچه ارومیه نیازمند بررسی دقیق ابعاد مختلف و آثار مستقیم و غیرمستقیم آن‌ها است. وجود دریاچه‌های مشابه مختلف در نقاط مختلف دنیا و اجرای طرح‌های مختلف در راستای بهبود وضعیت و احیای نسبی آن‌ها این فرصت را به وجود آورده است تا بتوان از تجارب موجود در اتخاذ تصمیمات درست و مناسب در خصوص دریاچه ارومیه بهره گرفت.

در این راستا دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام مطالعات تطبیقی دریاچه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است. مهم‌ترین اهداف مورد انتظار از انجام این مطالعات را می‌توان در قالب موارد زیر بیان نمود؛

  1. شناخت فرآیندها و چارچوب‌های برنامه‌ریزی و اجرایی جهت تدوین و اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به منظور احیاء دریاچه‌های مشابه
  2. تحلیل تجارب و درس آموخته‌های حاصل از اجرای اقدامات و طرح‌های مختلف جهت احیای دریاچه‌های مشابه در نقاط مختلف دنیا
  3. بررسی و ارزیابی میزان اثربخشی و کارایی برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مختلف اجراشده به‎منظور بهبود و احیای دریاچه‌های مشابه
  4. پیشنهاد راهکارها و اقدامات مناسب برای احیای دریاچه ارومیه مبتنی بر تحلیل تجارب حاصل از دریاچه‌های مشابه

در راستای تحقق اهداف فوق و بر اساس نتایج حاصل از جمع‌بندی‌های صورت گرفته و اخذ نقطه‌نظرات کمیته راهبری، دریاچه‌های پیشنهادی تاکنون جهت انجام مطالعات تطبیقی به شرح زیر انتخاب گردیدند؛

  1. Great Salt Lake
  2. Aral Sea
  3. Salton Sea
  4. Owens Lake

لازم به ذکر است که به منظور استفاده بهینه از تجارب دریاچه‌های مشابه، از کارشناسان و متخصصین خارجی نیز در این زمینه بهره لازم گرفته می‌شود. علاوه بر دریاچه‌های فوق‌الذکر از تجارب سایر دریاچه‌ها نیز به صورت موردی استفاده می‌گردد.

۴-۳- نشست‌های تخصصی کمیته‌ها و کارگروه‌‌ها

به منظور بهره‌مندی کامل از نقطه‌نظرات متخصصین و کارشناسان از رشته‌های مختلف و همچنین هم‌افزایی بین نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته و هماهنگی بین کارگروه‌های تخصصی و کمیته‌ها در راستای جمع‌بندی و ارائه راهکارهای مناسب جهت احیای دریاچه ارومیه، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی مختلفی در دستور کار دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیا قرار گرفته است.

۵-۳- راه‌اندازی سایت ستاد احیای دریاچه ارومیه

با توجه به حضور و همکاری تعداد زیادی از اساتید، متخصصین و صاحب‌نظران در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی ستاد، نیاز به وجود بستر مناسب برای انجام هماهنگی و تبادل اطلاعات، لزوم اطلاع‌رسانی عمومی از روند و نتایج حاصل از فعالیت‌های انجام‌شده در چارچوب ستاد و نیز ایجاد امکان شناسایی و بهره‌مندی از کمک‌های داوطلبان مشارکت در احیای دریاچه ارومیه، سایت ستاد احیای دریاچه ارومیه، طراحی و در حال تکمیل‌‌شدن است.

در کنار دو بخش اصلی پورتال دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق – که ویژه اعضای ستاد است- و بخش دوستداران دریاچه ارومیه – که به دنبال شناسایی و برقراری ارتباط با فعالان و داوطلبان به مشارکت در طرح است- کاربران سایت می‌توانند اطلاعات و اخبار مرتبط با دریاچه ارومیه، فعالیت‌های ستاد، تجارب جهانی مشابه و … را در منوهای سایت مشاهده نمایند. ضمناً تشکیل بانک کلیه اطلاعات موجود و مرتبط با دریاچه ارومیه در قالب کتابخانه‌ سایت در حال انجام است.

 ۶-۳- سایر اقدامات

از سایر اقدامات صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌توان به موارد هفت‌گانه زیر اشاره نمود. لازم به‌ذکر است که پس از استخراج راهکارهای مدیریت احیای دریاچه، اقدامات مرتبط با مسائل اجتماعی به نحو چشم‌گیری در قالب تیم‌های متعدد کاری و ظرفیت‌سازی افزایش خواهند یافت، که برنامه‌های مرتبط با آن‌ها در دست تهیه است.

  1. مشارکت در همایش‌های داخلی و بین‌المللی
  2. راهبری و سیاست‌گذاری‌های کلان
  3. عضو‌گیری و مدیریت دوستداران دریاچه ارومیه
  4. تشکیل حلقه‌های متخصصان داخلی و بین‌المللی
  5. فعالیت‌های منطقه‌ای (راه‌اندازی دفاتر منطقه‌ای، برگزاری جلسات شوراهای منطقه‌ای، برگزاری جلسه با افراد ذی‌نفوذ منطقه‌ای و ….)
  6. مستندسازی و تهیه فیلم
  7. تهیه و اجرای برنامه‌های اجتماعی (آموزش، ظرفیت‌سازی و …)